AKTIVITETER

FORÅRSUDFLUGT

Museumsforeningens forårsudflugt

Finder sted fredag d. 24. maj 2024

Turen går denne gang til Roskilde hvor vi skal se

ROSKILDE KLOSTER og LUTZHØFTS KØBMANDSGÅRD

SE TIDLIGERE AKTIVITETER NEDENFOR - NYESTE ØVERST

Ved billeder, peg og klik for at se disse i stort format

-----------------------------------------------------------------------

MUSEUMSFORENINGENS GENERALFORSAMLING 2024

Torsdag d. 14. marts afholdt Museumsforeningen den årlige generalforsamling med deltagelse af 58 medlemmer.

Efter generalforsamlingen var Museumsforeningen vært med smørrebrød inden

sognepræst Otte Lundgaard gav et humoristiskt foredrag om Ebbe Rode.

GENERALFORSAMLINGS REFERATET KAN SES HER

MUSEUMSFORENINGENS EFTERÅRSUDFLUGT

Lørdag d. 23. september gik Museumsforeningens efterårsudflugt til Assens på Fyn med deltagelse af 37 medlemmer, hvor vi som sædvanlig startede dagen med formiddagskaffe ved Assens havn. Derpå gik turen til fods op til Ernst samlinger og Willemoesgården, hvor vi blev delt op i to hold for guidede rundvisninger, begge museer var meget spændende.

Efter at rundvisningen gik turen til Tobaksgården hvor der blev serveret smørrebrød til alle.

Med frokosten vel overstået gik turen videre til Hørvævs og Skoda museet på Krengerup gods hvor der igen var rundvisninger, begge steder var meget interessante, og med kompetente rundvisere - Dagen sluttede som sædvanligt med forfriskninger inden turen gik tilbage til Ringsted.

FOREDRAGET MED MICHAEL MENTZ

Torsdag d. 14. september

Holdt Michael Mentz foredrag på Ringsted Museum og arkiv om sin tid som chef for Garderhusarregimentets Hesteeskadron og senere som Kgl. staldmester. Tilstede var ca. 40 tilhørere. Michael Mentz er en levende og humoristisk fortæller, og ingen tvivl om at de tilstedeværende syntes det var et spændende foredrag, eller som Mentz selv udtrykte det; “Var der ingen som så deres øjenlåg fra indersiden”.

MUSEUMSFORENINGENS FORÅRSUDFLUGT

Fredag d. 12. Maj gik turen til Kalundborg hvor 43 medlemmmer deltog. Ved ankomsten til Kalundborg Museum startede

dagen med formiddagskaffe, hvorpå Martin Pavon fra Kalundborg Museum fortalte om Kalundborg middelalderby

"Højbyen" som befandt sig indenfor bymuren og som kan ses i miniformat i museumshaven. - Derpå gik turen mod

resterne af Vestborgen levende beskrevet af Martin Pavon. Derpå fik vi fortællingen om Kalundborg Kirke og Bispegården,

hvorpå turen gik til Kalundborg vandrehjem som havde gjort en virkelig god og varieret buffet frem til os.

Efter frokosten fik vi en introduktion til Carmen udstillingen, denne kunne beses.

Som sidste punkt på dagen skulle vi se Kalundborg kirke (Vor Frue) indvendig og igen med en spændende beskrivelse

af Martin Pavon